DSV - Forkortelse?

Forum » Off Topic » DSV - Forkortelse? (32 indlæg) Vist 11392 gange
< | 1 | 2 | 3 | >
Denne tråd er låst, og du kan derfor ikke skrive nye indlæg!
#1: Andireas skrev d. 12/08-2014 kl. 20:21
Hej,
Mig og en der hedder Daniel, er igang med en lille diskussion, om "DSV" er en forkortelse.
Selv om jeg flere gange har sagt, at DSV ikke er en forkortelse af desværre..?
Har jeg ret i at det IKKE er en forkortelse? Eller har Daniel ret i at det ER en forkortelse?
Hilsen
Andreas

Andireas / Andreas1803
Administrator på FreakyVille.net
Ejer af McHosts.dk
#2: danni225 skrev d. 12/08-2014 kl. 20:25
dsv. er en forkortelse af desværre og dsv. har din ven Daniel ret.
#3: Rampagerabbit skrev d. 12/08-2014 kl. 20:30
www.ebn.dk/forkortelser/
Dsv. er dog ikke listet som en forkortelse.
RR

Battlefieldhq.dk er genopstået! - Dansk Battlefield fællesskab for masserne.
Facebook: - https://www.facebook.com/groups/103729733380320/
#4: Tobias skrev d. 12/08-2014 kl. 20:32
dvs = det vil sige
dsv = aldrig en forkortelse jeg har hørt om...
#5: Andireas skrev d. 12/08-2014 kl. 20:33
#2: Så hvis jeg skriver dsv. i en stil, så ville jeg ikke få fejl i den? Eller hvad?

Andireas / Andreas1803
Ejer af McHosts.dk
#6: Pcornel skrev d. 12/08-2014 kl. 20:37
dsv er en uofficiel forkortelse for desværre, dvs den ikke findens i en ordbog og man vil få fejl i stile mv. for den.
Den ungre generation bruger meget dsv i sms'er, mens de gamle folk, nok aldrig kommer til at bruge den

Pingviner spiser fisk og laver skripts :D
Skript Samlingen af danni225 og Pcornel
http://www.minecraftforum.dk/forum/18389/1
#7: danni225 skrev d. 12/08-2014 kl. 20:37
#5 det anhænger af i hvilken sammenhæng du bruger den.
#8: Andireas skrev d. 12/08-2014 kl. 20:43
#7: Som en rigtig forkortelse..
F.eks. i en stil:
Men .. døde desværre...
EDIT #1:
Tak for jeres svar. :D

Andireas / Andreas1803
Ejer af McHosts.dk
#9: Pyrros skrev d. 12/08-2014 kl. 20:54
Hold dig væk fra forkortelser i diktater. I en stil kan du godt bruge den, men det skal være en listet forkortelse.
Jeg vil anbefale dig ikke skrive bruge dsv. :)

Hilsen
Sebastian
Fredagen den 5. December skal jeg i praktik som pilot.
Det er til Gran Canaria, hvis man er så heldig at nogen af jer skal med. ;)
#10: danni225 skrev d. 12/08-2014 kl. 21:03
#8 Hvis din lærer forstår denne forkortelse hvilket jeg ville gætte på at han/hun gør så brug løs.
Eller bare skriv som du vil skrive, det er vel din læres opgave at lærer dig, så du ikke begår de samme fejl flere gange.
#11: Chrras skrev d. 12/08-2014 kl. 22:48
Lige for at få det helt på plads: Dvs er ikke en officiel forkortelse, og har aldrig været det. Man kan benytte den f.eks. i SMS'er eller her på forummet, men aldrig, og jeg gentager aldrig, i en stil eller andet skriftligt af samme eller lign. kaliber. Der kan man godt bruge forkortelser, men hold det til de mest anvendte og simple - ellers kan det virke for useriøst. Mange unge har desværre en tendens til at bruge talesprog (og chatsprog) meget i skriftligt arbejde, hvilket er forkert og nemt kan blive opfattet som useriøst.
Jeg skriver dette fordi det virker som om at danni225 (#2, #7 og #10) har et fuldstændig fordrejet syn på sagen. I det første indlæg (#2) skriver han, at dvs er en forkortelse, hvilket er ikke er 100% forkert, men i hvert fald ikke rigtigt - det er ikke en officiel forkortelse, og derfor må man ikke benytte den i stile med mere.
I hans andet indlæg (#7) skriver han, at man godt må benytte den i stile, hvis det er i den rette sammenhæng. Det er ikke korrekt. Benyt aldrig, og igen ligger jeg tryk på aldrig, en uofficiel forkortelse i en stil - faktisk ville jeg tænke mig godt om, om det virkelig er værd at benytte en forkortelse i en stil, selv om det var en officiel - at skrive hele ordet giver i de fleste tilfælde mere mening (og lærere kan være tilbøjelige til at give mere credit for det, det andet kan virke dovent). Derfor må jeg erklære mig lodret uenig med påstanden i #7.
Sidst men ikke mindst, i danni225's tredje indlæg (#10), skriver han, at så længe læreren forstår forkortelsen, så kan man bruge løs - det er ikke korrekt. Jeg kan forestille mig mange lærere, der kender den uofficielle forkortelse dvs, men derfor vil det være en fejl fra lærerens side, hvis det ikke bliver rettet. Nu regner jeg selvfølgelig med at vi snakker i den øverste ende af folkeskolen, ellers ville det ikke rigtig give mening at stille dette spørgsmål. Sidst men ikke mindst, så ja, det er din lærers opgave at lære dig hvordan man skriver en god stil, men derfor behøver man ikke selv lave fejl i første omgang. Er trådstarten stadig i tvivl, kan du evt. spørge din lærer, men jeg er ikke i tvivl om svaret: Snakker vi folkeskolens udskoling eller højere i uddannelsessystemet, ville det jo nærmest være en skandale, hvis din lærer godkendte en uofficiel forkortelse i en stil ;)

Chrras - Erfaren Minecraft-spiller og tidl. staff på bl.a. serveren EverSun.dk
Kontakt mig gerne ved at sende en besked her på forummet
#12: Andireas skrev d. 12/08-2014 kl. 22:51
#11:
Mange tak for dit svar, og det hjalp meget lige at få det helt på plads.

Andireas / Andreas1803
Ejer af McHosts.dk
#13: danni225 skrev d. 12/08-2014 kl. 23:06
#11 Spændende løsning :)
Bare lige en enkelt ting. Hvis jeg nu skal skrive en stil eller lign. og jeg ville bruge forkortelsen dsv. så ville jeg bruge den uanset om der officiel eller ej.
Er det den rigtige måde at gøre det på? idk, hvis ordet LOL kan være en officiel forkortelse i den engelske ordbog, så kan dsv. vel også være det i den danske.
Jeg bruger de ord jeg vil i sprog/tale og så er egenligt ligeglad med hvorvidt nogen har siddet og stemt omkring dem.
#14: Chrras skrev d. 12/08-2014 kl. 23:34
#12: Det var da så lidt ;)
#13: Som sagt, så synes jeg generelt set at folk bruger for mange forkortelser i skriftlige afleveringer. Men når de ikke er officielle, så vil du i hvert fald få fejl for dem (hvis det altså er en ordentlig lærer du har). I det engelske sprog har man lidt et andet system end i det danske - godt nok er LOL en slags officiel forkortelse i det engelske sprog, men man ville aldrig bruge den i en seriøs skriftlig sammenhæng - man kan sige at det er underforstået med sådanne forkortelser.
Man har valgt at gøre det anderledes i Danmark, hvor de officielle forkortelser kun er nogle, som er brugt ofte - hvilke der er tale om der tages der stilling til i Sprognævnet (så vidt jeg husker), og de beslutninger er taget på baggrund af en masse data, bl.a. hvor tit de forkortelser bruges. Og du burde ikke være ligeglad med hvad de har bestemt, da det er det, som er korrekt at skrive - og at kunne skrive korrekt dansk er ikke kun vigtigt i stile, men også i det senere (arbejds)liv. Og hvis du så er fuldstændig ligeglad om en forkortelse er officiel eller ej (eller ikke kan kende forskel), så synes jeg ærlig talt ikke at du skulle have besvaret denne tråd i første omgang ;)
Selvfølgelig kan man bruge de ord man vil i skrift og tale, men især på skrift er det vigtigt at man udtrykker sig på den rigtige måde, da noget ellers tit kan blive misforstået - og man må i hvert fald respektere de grammatikregler, som vi nu en gang har, om man så kan lide dem, eller ej :)

Chrras - Erfaren Minecraft-spiller og tidl. staff på bl.a. serveren EverSun.dk
Kontakt mig gerne ved at sende en besked her på forummet
#15: freakdk skrev d. 12/08-2014 kl. 23:37
Det er helt korrekt, at "dsv" KUNNE have været en officiel forkortelse, men det er det bare ikke. Og det var jo dét der var hele humlen bag trådstarters spørgsmål. Så indrøm nu bare, at du tog fejl og Chrras kom med en super god forklaring, der i sidste ende har ret, i stedet for, at stå stejlt på, at du gør hvad der passer dig, fordi "det er det rigtige for dig at gøre"...
Men det er da super flot, at du bare tør bruge lige de forkortelser du har lyst til.
EDIT:
Og så vil jeg også lige takke Chrras for de forklaringer han er kommet med. Har længe været irriteret over folks konstante brug af "dsv" og "dvs" som forkortelser for desværre. Ærligt talt kan jeg ikke se, hvorfor man vil forkorte ét enkelt ord på den måde, i stedet for at skrive det. Men hver sin smag selvfølgelig :)

WWW.FREAKYVILLE.NET
Danmarks Største Minecraft Server
IP:   mc.freakyville.net

< | 1 | 2 | 3 | >
Du skal være logget ind for at deltage i debatten
Login eller Opret en gratis bruger
10 mest læste tråde de seneste 24 timer
Sidste svar
Af Runner_Up
d. 11/11-2017 kl 13:20
7 indlæg
1369 visninger