DSV - Forkortelse?

Forum » Off Topic » DSV - Forkortelse? (32 indlæg) Vist 12694 gange
< | 1 | 2 | 3 | >
Denne tråd er låst, og du kan derfor ikke skrive nye indlæg!
#16: Chrras skrev d. 13/08-2014 kl. 16:12
Mange tak for støtten freak, skal jeg være helt ærlig synes jeg også at danni trak den lige langt, især fordi trådstarter spurgte om noget så specifikt ;)

Chrras - Erfaren Minecraft-spiller og tidl. staff på bl.a. serveren EverSun.dk
Kontakt mig gerne ved at sende en besked her på forummet
#17: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 17:22
Der bliver spurgt hvor det er en forkortelse eller ej.
Og der efter bliver spurgt hvorvidt man kan tillade sig at bruge den eller ej.
Det er jer der nævner at den, helt juridisk, ikke kan anses som værende en forkortelse.
Og hvis man har en aftale med ens lærer eller lign. at man gerne må forkorte desværre med dsv. så er det juriske helt ude at billedet.
#18: Runner_Up skrev d. 13/08-2014 kl. 18:02
#17: Der er ikke noget juridisk aspekt i det der snakkes om her. Sproget er som sådan ikke påvirket af lovgivning, dog har vi i Danmark Sprognævnet, som besluttet hvad der er anerkendte ord/forkortelser/tegnsætning osv. i det danske sprog.
Og lad nu være med at forvirre knægten. Dsv. er ikke nogen forkortelse, og hvis man bruger den, så er man da vidst ret doven. Der er ingen grund til at lære ham at den må bruges, for den må den simpelthen ikke i en skriftlig opgave, og enhver lærer bør rette denne hver gang. Han kan ligeså godt lære fra starten af at man kun må benytte officielle forkortelser (Blandt disse er eksempelvis: etc., og lignende latinske forkortelser), så slipper han for at blive dunket i hovedet med den slags i gymnasiet.
Husk også at ikke bruge for mange forkortelser, den slags er faktisk et træk ved det uformelle sprog (som i visse stile i folkeskolen gerne må benyttes), som ikke må benyttes i en eneste aflevering i gymnasiet (med meeeeget få undtagelser).
#1: Hvis du nogensinde skulle blive i tvivl om en forkortelse er officiel og godkendt, så kan du kvit og frit slå den op på Dansk Sprog- og Litteraturselskabs hjemmeside: http://ordnet.dk

Jeg er en af de der aktive admins
#19: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 18:09
#18 Er det mig der forkert på den når jeg siger at juridiske aspekter handler om hvad der lovligt og ikke lovligt i følge den danske lovgivining. Dette burde også indkludere, men ikke begrænset til, anerkendte ord og forkortelser.
Edit: Jeg kan gå med at sige at forkortelsen ikke er anderkendt at det danske sprognævn, men hvis læreren siger "go" for at bruge den. Så tæller læreren ord vel højere end hvad sprognævnet siger?
#20: Runner_Up skrev d. 13/08-2014 kl. 18:17
#19: Der er som sådan ikke nogen lov på det område. Eller det vil sige... Den lovgivning der er omhandler hvordan den offentlige forvaltning, uddannelsesinstitutioner og lignende skal skrive dokumenter, og lære andre at skrive. Og så omhandler loven derudover Dansk Sprognævns virke. Der kan læses mere om lovgivningen på: http://sproget.dk/raad-og-regler/det-siger-loven.
Men ud fra den lovgivning, så tror jeg ikke på, at der nogen steder står, at du "bare" kan lave en aftale med din lærer, og så er et umiddelbart forkert sprog. Men nu bevæger vi os virkelig langt væk fra topic.
Det eneste der kan konkluderes er at dsv ikke er en forkortelse, og at man ikke skal benytte den i stile, med mindre man vil have sig en sikker fejl (for det bør det være).
EDIT: Ja... Det kan man vel også kalde lovgivning, men forkert sprogbrug er jo som sådan ikke ulovligt, men lovgivningen bestemmer selvfølgelig hvad der er korrekt sprog (det du finder i den danske retskrivningsordbog).

#21: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 18:18
Det eneste der kan konkluderes er at dsv ikke er en forkortelse, og at man ikke skal benytte den i stile
Og på baggrund af hvad basere du dette?
At den ikke er anderkendt af det danske sporgnævn?
Edit: Du kan ikke bilde mig at alle lærere følger diverse love til punkt og prikke. I 5. og 6. klasse sad vi og lavede kryds og tværs i mange af danske timerne.
Edit Edit: Jeg ser egentlig ikke nogen grund til videre at forsætte med at diskutere dette da i principielt vælger at støtte jer til den danske lovgivning i stedet for at se det hele fra et lidt mere humant perspektiv.
#22: Runner_Up skrev d. 13/08-2014 kl. 18:25
#21: Ja egentlig. Med mindre vi skal bevæge os over i en snak hvad sprog er, og hvordan sprog skal defineres. Men ud fra lovgivningen (som er linket til), og manglen af forkortelsen i den danske retskrivningsordbog, så er det (i følge lovgivningen) ikke nogen forkortelse (... ja, det kan vi diskutere op af ned af stolper, men den er ikke anerkendt af Dansk Sprognævn, og dermed ikke (officielt) af Danmark), og ud fra det, så bør den vel ikke benyttes i stile.
Selvfølgelig er der undtagelser til alle regler, og chat/tweet/sms og lignende sammenhænge medfører tit et andet sprog, men det hører ikke i kategorien formelt og korrekt sprog (sådan som vi har aftalt det i Danmark skal være).
Ja, i visse dansk stile ville den måske kunne gå, hvis du e.g. benyttet dig af en sms-besked i din stil (vel egentlig kun relevant i folkeskolen...), men ellers ikke.
EDIT: Og hvad har kryds og tværs i Folkeskolen med den konkrete forkortelse at gøre? For jeg er aldrig stødt på den i en kryds og tværs.
EDIT EDIT: Vi kan godt bevæge os over i en filosofisk diskussion om hvad sprog er, men skal knægten ikke lære hvad der er rigtigt, i stedet for at få noget humant pjat med at den godt kan accepteres... Meget kan accepteres, e.g. stavefejl hos små børn, der lige har lært at skrive, men det betyder ikke at det er 100% korrekt, og skal toleres fremover.

#23: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 18:31
Jeg ved ikke hvor jeg skal starte......
Jeg er faktisk totalt ligeglad med den danske lovgivning i denne sag.
Faktum er vel: Har jeg fået lov at min lærer det til benytte ord/forkortelser mv. som ikke er en danske at den danske sprog.
Så kan jeg med fuld ret bruge dem.Så længe jeg at jeg er på talefod med min lærer og vi er enige omkring hvilke ord eller lign. der betyder hvad. Så er lovgivningen totalt ligegyldig.
Knægten skal lærer hvad der er rigtigt og forkert ov hvordan man bruger det danske sprog, både humanistisk men også videnskabeligt (og socialt).
Han skal lærer at der flere løsninger til hans problemer og/eller spørgsmål og at denne nemme løsning ikke altid er den rigtige.
At man bare kommer hen og siger at han ikke må noget bare fordi loven siger det, er vel skærme af for den viden der gør at er det kloge og oplyste mennesker i den vestlige verden. + Hvordan skal dette holdning nogensinde kunne forbedre og styrke folks viden og holdning til at de måske endda ender med at finde kuren mod kraft.
#24: Runner_Up skrev d. 13/08-2014 kl. 18:36
#23: Er den jo ikke. Lovgivningen definerer stadig anerkendt sprog, uanset hvad du aftaler. At det så ingen betydning har for dig til dagligt, det er jo bare rart for dig, men det betyder ikke at det bliver anerkendt dansk lige pludselig, det bliver kun anerkendt i forbindelse med den aftale du har.
EDIT: Kan overhovedet ikke se hvordan forkert brug af forkortelser gør ham klogere. Indtil videre har først og fremmest Chrras argumenteret godt og grundigt for at det ikke er en forkortelse (og også hvilke få tilfælde hvor den kunne være gyldig), og jeg har fuldt den op med endnu flere links, som kan hjælpe #1 med at finde ud af hvilke forkortelser der kan bruges, og faktisk også en side med den danske lovgivning for sprog (hvis man vil læse den, og lovgivning kan til tider være spændende læsning). Men at man laver en aftale med en lærer om at denne skal acceptere fejl... Det kan jeg ikke se at man bliver klogere af. På den måde lærer man faktisk ikke at bruge et korrekt sprog.

#25: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 18:40
Hvis du forsat vil holde fast i dit: "så længe at den ikke anderkendt at det danske sprognævn, så bør ingen bruge den. Også er det ligemeget hvad læreren/underviseren siger."
Så ser jeg ingen grund til at diskutere med dig.
#26: Runner_Up skrev d. 13/08-2014 kl. 18:42
Læreren og underviseren vil også sige at den forkortelse ikke er anerkendt, men vil da med glæde spørge en gymnasielærer, hvis det gør dig gladere? Du har faktisk på intet tidspunkt sagt at en lærer sagde noget, du har bare sagt at man kan aftale med sin lærer at denne accepterer fejl (eller meget alternativt sprog i hvert fald... Som også er meget uformelt). Og den betragtning og ide forstår jeg overhovedet ikke, for det giver ingen mening, specielt fordi en lærer ikke bør sige ja til en sådan aftale. Men vil da med glæde høre hvilken lærer der anerkender dsv som en forkortelse, uden at tjekke den med retskrivningsordbogen først.
EDIT: Vil egentlig også nævne at der er nævnt flere eksempler i den her tråd, på forskellige sammenhænge, hvor brugen af forkortelsen dsv kunne være acceptabel, men som udgangspunkt er den ikke acceptabel i en stil (med mindre du bruger sms/chat/tweet eller lignende tekst, som et element i din stil). Har ikke kun noget med lovgivning at gøre, men også i høj grad den sammenhæng som #1 nævner.

#27: Chrras skrev d. 13/08-2014 kl. 18:50
Fuldstændig enig med Runner_Up, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor du, danni225, kører den videre:
For det første hedder det ikke lovgivning, når vi snakker om dansk retskrivning. Man kan i princippet godt kalde det for love, men det er ikke korrekt - det virker som om at du har fuldstændig misforstået det aspekt, danni. Når det så er sagt, så ved jeg ikke hvilket klassetrin du går på (regner dog med at du går i den øvre del af folkeskolen), men ingen lærer bør tillade, at en elev bruger uofficielle forkortelser, som sagt skal man også passe på med et voldsomt brug af officielle forkortelser.
Og så siger du, at du har en aftale med din lærer. Det er jo også udemærket i din nuværende situation, men det ville da være nemmere hvis elever lærte det korrekte i første omgang? Der er ingen grund til at lære elever noget, som senere skal lære om igen, fordi de havde lært noget forkert. Hvis du har regnet med at blive på din skole resten af dit liv, så er det jo fint, men man må jo regne med at du skal videre i uddannelsessystemet, og skal man i gymnasiet, er det 100% sikkert, at den slags ikke toleres - det regner man altså med at folk har styr på det. Og selvom man ikke skal i gymnasiet, så er det stadig vigtigt at kunne sin grammatik f.eks. i ens arbejdsliv - mange undersøgelser har vist at folk der laver grammatiske fejl bliver opfattet som mindre seriøse end folk, der har godt styr på grammatikken.
Til slut, så handler der jo ikke om hvad du har ret til. Igen, retskrivning er ikke love, og man kan ikke få en straf for ikke at kunne sin grammatik - ikke en værre straf end dårlige karakterer. Men at sige at retskrivning er totalt ligegyldigt synes jeg er at stramme den, især når vi sidder i en tråd, hvor trådstarter spurgte om dsv er en forkortelse eller ej.
Ærlig talt, så synes jeg at du har kørt den for vidt, danni. Det virker som om at du ikke vil erkende at du har taget fejl, og bliver ved med at bringe noget andet ind - jeg kan, lige som Runner_Up, f.eks. ikke se hvad kryds-og-tværs har noget med sagen at gøre ;)

#28: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 19:09
Jeg bruge kryds-og-tværs for at vise at lærere er villige til at lade deres elever til at lave endet end hvad pensum (loven fortæller) Nærmere bestemt at lærere er mennesker der også tilgode ser mennesker behov og er åben forslag der nogle gange kan række udover hvad man anser som normen.
"Edit": Jeg er skam 20, men det er fint du antager jeg stadig går i 7-8-9 klasse :)
#29: Chrras skrev d. 13/08-2014 kl. 22:36
Selvfølgelig er lærere mennesker der også tilgodeser menneskelige behov - det har jeg sådan set overhoved ikke bragt på banen, og det kan jeg heller være uenig med dig i. Men der er en forskel på at undervise kreativt, tænke ud af boksen og med nye metoder, og så at lære elever forkert grammatik - det håber jeg at du er i stand til at se.
Jeg antog din alder, fordi du ikke havde skrevet andet og også på baggrund af de indlæg, som du har skrevet i tråden. Så ved jeg ikke hvilken undervisninginstitution du har ovenstående erfaring fra, siden du skriver at du har lavet en aftale med din lærer. Men jeg ønsker sådan set ikke rigtig at køre videre i denne diskusion, men jeg må ærlig talt sige, at jeg har undret mig, og gør det sådan set stadig, over den argumentation, som du benytter.
- Chrras

#30: danni225 skrev d. 13/08-2014 kl. 23:21
Det eneste jeg vil fremhæve er at end læres ord betyder mere, i min optik, end hvad den danske retskrivningsordbog siger.
< | 1 | 2 | 3 | >
Du skal være logget ind for at deltage i debatten
Login eller Opret en gratis bruger
10 mest læste tråde de seneste 24 timer
Sidste svar
Af Water_Lemon
i går kl 22:36
33 indlæg
1340 visninger
Jeg vil gerne købe en server!
Forfatter: CarsterCraft
Af dipedersen