Hvordan opnår man en velfungerende server-økonimi? (SMP)

Brogade

Nyt medlem
29 Oktober 2021
22
7
3
Hejsa
Jeg kunne godt tænke mig og høre hvilke erfaringer i har med at opretholde en sund økonomi. For at klargøre, tænker jeg på 'vanilla-økonomi', hvor man eks. mange gange har set at folk bruger diamondmander som betalingform i deres shopping område. Vi bruger selv denne betalingsform på vores server, men den er trods alt svær at regulere og diamondmanter bliver mere og mere ubetydeligere jo længere man kommer i spillet.
Hvordan gør i, og hvilke ideer kunne i eventuelt have til at regulere sådan en server økonimi bedre?:)
 
Senest redigeret:

freakdk

Nyt medlem
11 November 2021
3
5
3
Det er et kompliceret spørgsmål, fordi det afhænger af mange forskellige faktorer.

Men for at en økonomi skal kunne fungere, er det vigtigt med stabile priser, så folk ved hvad ting koster - Dermed ikke sagt, at items ikke kan stige eller falde i pris, men ligesom i virkeligheden, spiller inflation en stor rolle i, om folk er trygge ved at handle med hinanden og om de har tillid til, at den pris de køber, eller sælger for her og nu, ikke er forældet i morgen.

Hvad du bruger som valuta, er ikke så vigtigt, men fordi du har valgt diamondmanter, som er en uendelig ressource i spillet, vil der jo naturligt nok komme inflation, hvilket ikke er en dårlig ting, det er sundt med en stabil inflation.
Det jeg ville gøre, var at sørge for at indsamle data på, præcist hvor mange diamondmanter, som dropper ifm. at folk miner og data på, hvor mange diamondmanter som forsvinder fra spillet igen, så du har et overblik over, hvor stor inflationen er.
Antallet af diamondmanter minet, og deraf inflationen, afhænger jo først og fremmest, af den arbejdsindsats folk yder, hvilket også er smart, men også deres enchants og snyd (xray), derfor vil den inflation du oplever, aldrig være konstant lige stor.

Det er en svær balance, men for at skabe balancen, er du nødt til at sørge for, at ligesom der kommer diamondmanter 'ind i spillet', skal der også diamondmanter ud, altså nogle forskellige former for "money sinks", hvor folk kan bruge deres diamondmanter og det er serveren som tager imod dem og ikke andre spillere.
Det er den eneste rigtige løsning på dit problem og ligesom med inflation, kan deflation også være sundt, hvis du i en længere periode har oplevet, at diamondmanter er blevet tæt på værdiløse, men det afhænger også af, hvad du mener én diamondmant reelt skal være værd.

Hvordan de her "money sinks" så er designet, sætter kun din fantasi en stopper for :)
Lade det være sig fx kosmetiske fordele, specielle items, byggeområder el. lign.
 

Brogade

Nyt medlem
29 Oktober 2021
22
7
3
Det er et kompliceret spørgsmål, fordi det afhænger af mange forskellige faktorer.

Men for at en økonomi skal kunne fungere, er det vigtigt med stabile priser, så folk ved hvad ting koster - Dermed ikke sagt, at items ikke kan stige eller falde i pris, men ligesom i virkeligheden, spiller inflation en stor rolle i, om folk er trygge ved at handle med hinanden og om de har tillid til, at den pris de køber, eller sælger for her og nu, ikke er forældet i morgen.

Hvad du bruger som valuta, er ikke så vigtigt, men fordi du har valgt diamondmanter, som er en uendelig ressource i spillet, vil der jo naturligt nok komme inflation, hvilket ikke er en dårlig ting, det er sundt med en stabil inflation.
Det jeg ville gøre, var at sørge for at indsamle data på, præcist hvor mange diamondmanter, som dropper ifm. at folk miner og data på, hvor mange diamondmanter som forsvinder fra spillet igen, så du har et overblik over, hvor stor inflationen er.
Antallet af diamondmanter minet, og deraf inflationen, afhænger jo først og fremmest, af den arbejdsindsats folk yder, hvilket også er smart, men også deres enchants og snyd (xray), derfor vil den inflation du oplever, aldrig være konstant lige stor.

Det er en svær balance, men for at skabe balancen, er du nødt til at sørge for, at ligesom der kommer diamondmanter 'ind i spillet', skal der også diamondmanter ud, altså nogle forskellige former for "money sinks", hvor folk kan bruge deres diamondmanter og det er serveren som tager imod dem og ikke andre spillere.
Det er den eneste rigtige løsning på dit problem og ligesom med inflation, kan deflation også være sundt, hvis du i en længere periode har oplevet, at diamondmanter er blevet tæt på værdiløse, men det afhænger også af, hvad du mener én diamondmant reelt skal være værd.

Hvordan de her "money sinks" så er designet, sætter kun din fantasi en stopper for :)
Lade det være sig fx kosmetiske fordele, specielle items, byggeområder el. lign.
Tak for svar! Spillerne på serveren heldigvise modne, og vi oplever derfor meget sjældent at folk snyder og eks. bruger x-ray.
Med hensyn til "money sinks" er det helt sikkert noget jeg vil dykke lidt dybere ned i. Serveren bygger mest på den originale vanilla oplevelse med meget få plugins, men mon ikke man kan opsætte nogle "sinks" ifm. at man skal aflevere nogle diamondmanter, når man bygger en shop i spawn og lign..
Jeg takker :)